Inkomsten en kostendekkendheid tarieven
Hieronder volgt een tabel met de opbrengsten van de verschillende belastingen.
Prog | Bedrag (x € 1) | |
|---|---|---|
0 | Onroerende zaakbelasting woningen | - 7.331.737 |
0 | Onroerende zaakbelasting niet-woningen | - 1.759.145 |
0 | Parkeerbelasting | - 962.179 |
0 | Precariobelasting | -114.026 |
0 | Precario recreatieboten | -135.099 |
0 | Roerende ruimte belasting | -6.960 |
0 | Toeristenbelasting | - 34.122 |
Totaal | - 10.343.269 |
Hierna wordt inzicht gegeven in de opbrengsten van de rechten en heffingen inclusief de mate van kostendekkendheid op basis van de voorgeschreven tabellen.
Leges
Tegenover onze leges staan de diensten die we leveren. In het tarievenbeleid streven we er naar om de kosten van deze diensten volledig te dekken. De leges zijn onder te verdelen in drie zogenoemde titels:
- Algemene dienstverlening
- Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
- Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn.
Voor de berekening van de leges streven we naar kostendekkendheid. Uitzondering hierop zijn de leges voor reisdocumenten, rijbewijzen en naturalisaties. Hiervoor stelt het Rijk een maximum tarief vast.
De reisdocumenten en woonschepen zijn meer dan kostendekkend. Hiermee wordt een deel van de overige kosten in titel 1 gecompenseerd.
Kostendekkendheid en aanpassing van de legestarieven
In 2025 is onderzocht of het mogelijk is om de tarieven van de leges dusdanig te verhogen dat de kostendekkendheid zo dicht mogelijk bij 100% komt te liggen. Uit dit onderzoek is gebleken dat het op enkele punten mogelijk is om de legestarieven te verhogen en om op enkele punten de begroting aan te scherpen. Het resultaat hiervan is dat de leges van titel 1, titel 2 en titel 3 met respectievelijk € 10.000, € 30.000 en € 10.000 worden verhoogd ten opzichte van 2025. Daarmee komt de verhoging van de legesbaten op € 50.000. Tevens is de jaarlijkse indexatie toegepast waardoor de legesinkomsten nog eens met € 50.000 stijgen. Door deze aanpassingen is de kostendekkendheid toegenomen van 60% in 2025 naar 64% in 2026.
Onroerende zaakbelasting (ozb)
De opbrengst van de onroerende zaakbelasting wordt jaarlijks geïndexeerd. In de kadernota 2026-2029 is vastgesteld dat het indexatiepercentage 3,4% wordt. Deze indexatie zorgt voor een stijging van € 299.000 van de ozb-inkomsten.
Onroerende zaakbelasting | Bedrag (x € 1.000) | |||
2025* | inflatie 3,4% | 2026 | ||
Woningen | Eigenaar | 7.090.655 | 241.082 | 7.331.737 |
Niet woningen | Eigenaar | 1.000.804 | 34.027 | 1.034.831 |
Gebruiker | 700.497 | 23.817 | 724.314 | |
Totaal | 8.791.956 | 298.927 | 9.090.883 | |
* Bedragen volgens primaire begroting
Rioolheffing
De rioolheffing is uitsluitend bedoeld om de kosten te dekken van de gemeentelijke riolering en waterzorgtaken. Het uitgangspunt hierbij is 100% kostendekkendheid. Wettelijk is het niet toegestaan om via de rioolheffing meer te heffen dan de begrote kosten. Eventuele afwijkingen tussen de opbrengsten uit de heffing en de werkelijke kosten worden verrekend via de voorziening riolering. Deze voorziening moet volledig beschikbaar blijven voor rioleringsdoeleinden en mag, vanwege de opbouw met publieke middelen (heffingsgelden), niet voor andere doelen worden ingezet.
De kosten vanaf 2026 stijgen voornamelijk door indexatie; er is gerekend met een indexatie van 3,4%. Hierdoor nemen de kosten in de heffing toe. De overige stijging wordt veroorzaakt door de kosten voor het programma Water, dat elke vijf jaar wordt herijkt. Deze kosten zijn doorberekend in de heffing. Daarnaast zijn ook de kapitaallasten van investeringen meegenomen, wat eveneens bijdraagt aan de verhoging van de heffing.
Vervangingsinvesteringen in riolering (zie ook het investeringsprogramma) worden niet langer afgeschreven, maar direct ten laste van de voorziening gebracht. Deze voorziening is onderbouwd met een meerjarenonderhouds en vervangingsplan uit het programma Water 2022–2026. Bij de opstelling van het nieuwe programma Water wordt de voorziening opnieuw berekend. Het nieuwe programma Water, en daarmee ook de opbouw van de voorziening, zal aan de raad worden voorgelegd.
Tekorten en overschotten in de exploitatie van het riool worden verrekend met de voorziening Riolering.
Verdeling kosten rioolheffing volgens model:
plus = nadeel, min = voordeel
Bedrag (x € 1.000) | Begroting Meerjarenraming | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Kosten taakveld 2.1 verkeer en vervoer | 319 | 314 | 309 | 309 |
Kosten taakveld 3.3 weekmarkt | 16 | 16 | 15 | 15 |
Kosten taakveld 7.2 riolering | 2.984 | 3.193 | 3.400 | 3.583 |
Inkomsten taakvelden excl. heffingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Netto kosten taakveld | 3.319 | 3.523 | 3.724 | 3.907 |
Extracomptabel toe te rekenen kosten | ||||
Overhead | 312 | 312 | 312 | 312 |
BTW | 531 | 568 | 603 | 641 |
Totale kosten | 4.162 | 4.403 | 4.639 | 4.860 |
Opbrengst heffingen | 4.162 | 4.403 | 4.639 | 4.860 |
Percentage kostendekking | 100% | 100% | 100% | 100% |
Tarief per aansluiting
Tarief per aansluiting (x € 1) | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
13.130 aansluitingen (12.421 huishoudens; 709 bedrijven) | 317,04 | 335,27 | 353,29 | 370,21 |
Percentuele wijziging t.o.v. voorgaand jaar:
Percentage | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Wijziging tarief | 8,68% | 5,75% | 5,37% | 4,79% |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing dient om de kosten van de afvalinzameling en afvalverwerking te dekken. Het uitgangspunt is 100% kostendekkendheid. Het is wettelijk niet toegestaan meer in de afvalstoffenheffing te betrekken dan de begrote kosten. Afwijkingen tussen heffing en kosten in de jaarrekening worden verrekend met de voorziening afvalstoffenheffing. Deze moet beschikbaar te blijven voor afvalinzameling en verwerking en mag door de opbouw van gelden van derden (heffing) niet anders worden ingezet.
Vanaf 2026 dalen de kosten voor afvalverwerking in de gemeente Heemstede. Dit is het gevolg van de samenwerking met AEB, waardoor de verwerkingskosten aanzienlijk lager uitvallen. Deze kostenbesparing wordt doorberekend aan de gemeente en zorgt ervoor een lagere afvalstoffenheffing voor de inwoners.Tegelijkertijd brengt de daling in kosten ook een nadeel met zich mee voor de gemeente. Omdat de totale uitgaven voor afvalverwerking afnemen, daalt ook het bedrag aan extracomptabele btw dat kan worden teruggevorderd. Dit leidt tot een lagere opbrengst op dit onderdeel.
plus = nadeel, min = voordeel
Bedrag(x € 1.000) | Begroting Meerjarenraming | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Kosten taakveld 2.1 verkeer en vervoer | 213 | 209 | 206 | 206 |
Kosten taakveld 6.3 inkomensregelingen | 135 | 135 | 135 | 135 |
Kosten taakveld 7.1 volksgezondheid | 183 | 183 | 183 | 183 |
Kosten taakveld 7.3 afval | 3.672 | 3.703 | 3.703 | 3.703 |
Inkomsten taakveld 6.3 excl. heffingen | -157 | -157 | -157 | -157 |
Netto kosten taakveld | 4.046 | 4.073 | 4.070 | 4.070 |
Extracomptabel toe te rekenen kosten | ||||
Overhead | 77 | 77 | 77 | 77 |
BTW | 829 | 835 | 834 | 834 |
Totale kosten | 4.952 | 4.985 | 4.981 | 4.981 |
Opbrengst heffingen | 4.952 | 4.985 | 4.981 | 4.981 |
Percentage kostendekking | 100% | 100% | 100% | 100% |
Tarief per aansluiting
Tarief per aansluiting (x € 1) | Begroting Meerjarenraming | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Klein (120/140 l, resp. 100 tikken) aantal 7.362 | 358,89 | 361,25 | 361,00 | 360,88 |
Groot (240 l, resp. 200 tikken) aantal 5.150 | 448,61 | 451,56 | 451,25 | 451,10 |
Percentuele wijziging t.o.v. voorgaand jaar:
Percentage | Begroting Meerjarenraming | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Wijziging tarief | -1,64% | 0,66% | -0,07% | -0,03% |
Begrafenisrechten
Het huidige uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie van de begraafplaats (uitvaartverzorging en onderhoud begraafplaats). Uitzondering hierop zijn de lasten van de grafkapel in verband met de monumentale status hiervan.
Een exploitatietekort op uitvaartverzorging wordt gedekt door de betreffende reserve en een overschot wordt daaraan toegevoegd.
Een exploitatietekort op onderhoud graven wordt gedekt door de betreffende voorziening en een overschot wordt daaraan toegevoegd. De voorziening wordt gevoed vanuit de grafrechten.
plus = nadeel, min = voordeel
Berekening kostendekkendheid Begrafenisrechten | Bedrag (x € 1.000) |
|---|---|
2026 | |
Kosten taakveld 7.5 begraafplaatsen en crematoria (exclusief BTW) | 527 |
Inkomsten taakveld 0.10 reserve uitvaartverz. en 7.5 voorziening onderhoud graven | 0 |
Netto kosten taakveld | 527 |
Extracomptabel toe te rekenen kosten | |
Overhead | 245 |
BTW | 137 |
Totale kosten | 909 |
Opbrengst Begrafenisrechten | -909 |
Percentage kostendekking | 100% |
Marktgelden
Bij de bepaling van onze tarieven houden we er rekening mee dat de markt aantrekkelijk blijft voor standhouders en bezoekers.
plus = nadeel, min = voordeel
Kostendekkendheid marktgelden | Bedrag (x € 1.000) |
|---|---|
2026 | |
Kosten taakveld 3.3 bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 72 |
Inkomsten taakvelden | 0 |
Netto kosten taakveld | 72 |
Extracomptabel toe te rekenen kosten | |
Overhead | 22 |
BTW | 10 |
Totale kosten | 104 |
Opbrengst Marktgelden | -62 |
Percentage kostendekking | 60% |
