Paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

ICT is steeds meer een strategisch middel voor het functioneren van de gemeente en het leveren van een kwalitatieve dienstverlening. In de komende jaren streven wij ernaar een flexibele digitale werkomgeving te realiseren die effectiever aansluit op de behoeften van gebruikers. Deze omgeving zal breed toegankelijk zijn, gegevens veilig verwerken en voldoen aan de vereisten van moderne informatietechnologieën. In 2026 wordt hiervoor een meerjarig uitvoeringsagenda gerealiseerd binnen de kaders van onze visie op Informatievoorziening en Informatiearchitectuur.  

Meerjarig Vervangingsplan

De ICT van de gemeente wordt volgens een meerjarig vervangingsplan vernieuwd en vervangen. In 2026 vervangen wij onder andere het gegevensdistributiesysteem voor landelijke basisregistraties, het ondersteuningssysteem voor de gemeentelijke P&C cyclus en de vaste telefonie-infrastructuur. De benodigde investeringen hiervoor zijn opgenomen in het meerjarenbeleid. Naar verwachting zal het huidige krediet voor de vervanging van defecte of sterk verouderde apparatuur, zoals laptops, tablets, smartphones en beeldschermen, eind 2026 volledig benut zijn. Om dit proces voort te zetten, wordt een nieuw krediet ‘Devices’ aangevraagd met ingang van 2027, met een looptijd van gemiddeld vijf jaar.

Informatiebeveiliging en Cyberveiligheid

In 2026 zal de gemeente moeten voldoen aan de vereisten van de nieuwe Cyberbeveiligingswet en worden beleidskaders ontwikkeld voor de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) binnen gemeentelijke processen. Dit omvat ook verbeteringen in de beveiliging van ICT-systemen in de openbare ruimte, zoals stoplichten, gemalen en meetapparatuur. Daarnaast worden de gemeentelijke protocollen en procedures op het gebied van informatiebeveiliging onderworpen aan strengere controles en verantwoordingseisen. Wat betreft AI zullen we voldoen aan de Europese AI Act, die het gebruik van AI reguleert om fundamentele rechten van burgers te beschermen. De benodigde activiteiten en financiële consequenties voor informatiebeveiliging en AI brengen we voor de komende jaren in kaart.

Informatiehuishouding

De digitale informatiehuishouding (IHH) ondersteunt de betrouwbaarheid en transparante werking van onze gemeente. Vanwege de digitalisering is de informatiehuishouding explosief gegroeid wat vraagt om meer structuur, betere richtlijnen en vernieuwende oplossingen. In dat kader gaan we werken met duidelijke informatiearchitectuur en architectuurprincipes, definiëren we duidelijk welke informatie onderdeel is van een transparante besluitvorming en waar deze gepubliceerd is, en scherpen we onze richtlijnen aan op het gebied van opslag en bewaring van informatie. Alle activiteiten om meer grip te krijgen en houden op onze digitale informatiehuishouding leggen we vanaf 2026 vast in een 'roadmap IHH'.

Nieuw financieel systeem

In 2024 zijn we gestart met de aanbesteding voor een nieuw informatiesysteem financiële administratie. De lopende overeenkomst van het huidige informatiesysteem is eindig en voldoet niet meer aan de functionele wensen en eisen van de financiële administratie. Met het nieuw informatiesysteem creëert de gemeente de mogelijkheid om een nieuw pakket in gebruik te nemen passende aan de gewenste en vereiste functionaliteiten. Momenteel loopt de implementatie volgens planning en is in gebruik name (livegang) en start overeenkomst 1 januari 2026.

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2025 11:38:38 met de export van 12/09/2025 11:34:12