De gemeente Heemstede hanteert het principe van integrale financiering. In dit systeem bestaat er geen direct verband tussen een bepaalde investering en het financieringsmiddel. Conform de BBV-regelgeving worden alle rentekosten toegerekend aan de taakvelden via de rente-omslagmethode (gemiddeld rentepercentage). De renteomslag voor 2025 bedraagt 0,75%. Uitzonderingspercentages zijn niet meer toegestaan.
Financieringsbehoefte
Om te voorzien in de financieringsbehoefte, beschikt de gemeente over interne en externe financieringsmiddelen. De interne financieringsmiddelen bestaan uit reserves, ofwel eigen vermogen, en de voorzieningen. De externe financieringsmiddelen bestaan uit de opgenomen langlopende geldleningen (langer dan 1 jaar) en kortlopende middelen. De bepaling van de financieringsbehoefte is gebaseerd op de geprognosticeerde balans opgenomen in de bijlage bij deze begroting.
Bij het aantrekken van een langlopende geldlening is uitgegaan van een rentepercentage van 3,08%.
Bedragen x € 1.000 Financieringsbehoefte | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Te financieren investeringen: | 110.577 | 115.796 | 122.765 | 123.407 |
Financieringsmiddelen: | ||||
Reserves en voorzieningen | 76.728 | 76.439 | 73.604 | 71.856 |
Bestaande langlopende leningen | 11.316 | 9.888 | 8.460 | 7.032 |
Nog te financieren | 22.533 | 29.469 | 40.701 | 44.519 |
* Kort geld (rek.courant/kasgeldlimiet/schatkist) | 2.705 | 2.233 | 3.573 | 5.457 |
Nieuw aan te trekken langlopende geldleningen: | ||||
2025: | 16.128 | 14.784 | 12.768 | 10.080 |
2026: | 3.700 | 3.552 | 3.256 | 2.812 |
2027: | 8.900 | 8.544 | 8.188 | |
2028: | 12.560 | 12.058 | ||
2029: | 5.925 | |||
Financieringstekort/overschot | 0 | 0 | 0 | 0 |
* het kort geld bevat ook banksaldi (o.a. schatkist) dat eerst zal worden ingezet ter financiering. Dit hoeft uiteraard niet te worden aangetrokken en is derhalve geen onderdeel van de rente kort geld.
Rentelasten externe financiering.
In de (meerjaren)begroting is - gezien de financieringsbehoefte - rekening gehouden met de volgende rentelasten, te betalen aan derden (banken):
Bedragen x € 1.000 Rentelasten externe financiering | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Rentelasten bestaande langlopende leningen | 186 | 175 | 166 | 157 |
rentelasten nieuw aan te trekken geldleningen | 588 | 830 | 1.134 | 1.202 |
Totaal rentelasten opgenomen in 2026-2029 | 773 | 1.005 | 1.301 | 1.359 |
Het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening
De externe rentelasten worden toegerekend aan de diverse (sub) taakvelden. Onderstaande tabel geeft op hoofdlijnen inzicht welke bedragen op welke wijze zijn verantwoord in de begroting 2024. Hierbij wordt conform de nieuwe BBV en de bestaande gedragslijn binnen de gemeente Heemstede gebruikgemaakt van de rente-omslagmethode. De rente-omslag bedraagt 0,46% maar deze wordt afgerond op 0,50%. Hierdoor resteert een saldo op het taakveld treasury.
Bedragen x € 1.000 Rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening: | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
De externe rentelasten over de korte en lange financiering | 773 | 1.005 | 1.301 | 1.359 |
Rentebaten verstrekte geldleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente: | 773 | 1,005 | 1,301 | 1,359 |
De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente | 778 | 1.005 | 1.301 | 1.359 |
Renteresultaat (op het taakveld treasury) | - 5 | 0 | 0 | 0 |
Gewaarborgde leningen
Uit het overzicht van gewaarborgde geldleningen opgenomen in de bijlagen blijkt voor welke instellingen de gemeente garant staat uit hoofde van haar publieke taak. Er is niet gebleken dat daarbij sprake is van een instelling die een verhoogd risico heeft op het niet kunnen voldoen aan haar verplichtingen op lange termijn.
Bedragen x € 1.000 Garantstelling per 31 december 2026 | 2026 |
|---|---|
Garantstelling publieke taak | 8.973 |
Achtervang garantstelling WSW | 115.048 |
Totaal | 106.360 |
Als een instelling waarvoor de gemeente garant staat te laat is met betalen wordt de gemeente aangesproken voor het openstaande bedrag. In zo’n geval neemt de gemeente contact op met de instelling en de geldgever om afspraken te maken over de betaling. Ook wordt nagegaan of de instelling een structureel probleem heeft. Voor verstrekte geldleningen geldt in principe dezelfde procedure met dien verstande dat de geldlening dan verstrekt is door de gemeente.
