plus = nadeel, min = voordeel | ||||||||
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | |||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Lasten | 30.081 | 31.195 | 32.004 | 32.043 | 31.240 | 30.973 | ||
Baten | -10.478 | -10.243 | -9.170 | -9.493 | -9.721 | -9.728 | ||
Saldo van baten en lasten | 19.603 | 20.952 | 22.834 | 22.550 | 21.519 | 21.245 | ||
Storting in reserve | 1.337 | 1.169 | 210 | 201 | 201 | 201 | ||
Onttrekking aan reserve | -1.346 | -1.586 | -249 | -237 | -226 | -201 | ||
Mutatie reserves | -9 | -417 | -39 | -36 | -25 | 0 | ||
Saldo | 19.594 | 20.535 | 22.795 | 22.515 | 21.494 | 21.245 | ||
plus = nadeel, min = voordeel | |||||||||
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | ||||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
Lasten | per taakveld | ||||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 4.796 | 5.209 | 5.600 | 5.620 | 5.622 | 5.581 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.414 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.21 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 0 | 1.274 | 1.309 | 1.309 | 1.309 | 1.292 | ||
6.22 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 0 | 1.030 | 1.011 | 1.011 | 1.011 | 936 | ||
6.3 | Inkomensregelingen | 7.126 | 7.264 | 7.313 | 7.314 | 7.315 | 7.315 | ||
6.4 | WSW en beschut werk | 1.511 | 1.308 | 1.315 | 1.265 | 1.155 | 1.124 | ||
6.5 | Arbeidsparticipatie | 934 | 1.205 | 1.142 | 1.187 | 1.245 | 1.292 | ||
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.074 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.60 | Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | 1.900 | 1.870 | 1.852 | 1.852 | 1.852 | ||
6.711 | Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 2.794 | 2.866 | 2.866 | 2.866 | 2.866 | ||
6.712 | Begeleiding (WMO) | 0 | 2.751 | 2.846 | 2.846 | 2.846 | 2.846 | ||
6.713 | Dagbesteding (WMO) | 0 | 77 | 80 | 80 | 80 | 80 | ||
6.714 | Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 198 | 204 | 192 | 192 | 192 | ||
6.71A | Hulp bij het huishouden (WMO) | 2.850 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.71B | Begeleiding (WMO) | 2.751 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.71C | Dagbesteding (WMO) | 221 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.71D | Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 322 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | 278 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.72B | Jeugdhulp behandeling | 5.804 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.752 | Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 4.363 | 4.549 | 4.579 | 3.803 | 3.690 | ||
6.753 | Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 112 | 119 | 121 | 123 | 119 | ||
6.762 | Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 689 | 728 | 742 | 755 | 732 | ||
6.791 | PGB WMO | 0 | 134 | 141 | 141 | 141 | 141 | ||
6.792 | PGB Jeugd | 0 | 225 | 237 | 237 | 237 | 237 | ||
6.811 | Beschermd wonen (WMO) | 0 | 96 | 84 | 84 | 84 | 84 | ||
6.821 | Jeugdbescherming | 0 | 316 | 334 | 341 | 347 | 336 | ||
6.822 | Jeugdreclassering | 0 | 22 | 23 | 23 | 24 | 23 | ||
6.92 | Co�rdinatie en beleid Jeugd | 0 | 228 | 235 | 235 | 235 | 235 | ||
Subtotaal | Lasten | 30.081 | 31.195 | 32.004 | 32.043 | 31.240 | 30.973 | ||
Baten | per taakveld | ||||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -3.903 | -3.910 | -3.036 | -3.036 | -3.036 | -3.036 | ||
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.22 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 0 | -9 | -9 | -9 | -9 | -9 | ||
6.3 | Inkomensregelingen | -5.415 | -5.419 | -5.381 | -5.390 | -5.390 | -5.390 | ||
6.4 | WSW en beschut werk | -14 | -15 | -13 | -13 | -13 | -13 | ||
6.5 | Arbeidsparticipatie | -206 | -202 | -182 | -182 | -182 | -182 | ||
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -313 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.60 | Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 0 | -156 | -108 | -108 | -108 | -108 | ||
6.711 | Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | -212 | -168 | -482 | -482 | -482 | ||
6.712 | Begeleiding (WMO) | 0 | -49 | -29 | -29 | -29 | -29 | ||
6.714 | Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.71A | Hulp bij het huishouden (WMO) | -273 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.71B | Begeleiding (WMO) | -115 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.71D | Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.72B | Jeugdhulp behandeling | -120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.752 | Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 0 | 0 | 0 | -228 | -235 | ||
6.811 | Beschermd wonen (WMO) | 0 | -158 | -143 | -143 | -143 | -143 | ||
6.92 | Co�rdinatie en beleid Jeugd | 0 | -113 | -102 | -102 | -102 | -102 | ||
Subtotaal | Baten | -10.478 | -10.243 | -9.170 | -9.493 | -9.721 | -9.728 | ||
Saldo van baten en lasten | 19.603 | 20.952 | 22.834 | 22.550 | 21.519 | 21.245 | |||
Mutatie reserves
Storting in reserve | 1.337 | 1.169 | 210 | 201 | 201 | 201 | |
Onttrekking aan reserve | -1.346 | -1.586 | -249 | -237 | -226 | -201 | |
Mutatie reserves | -9 | -417 | -39 | -36 | -25 | 0 | |
Resultaat programma | 19.594 | 20.535 | 22.795 | 22.515 | 21.494 | 21.245 | |
Toelichting
Wijziging taakvelden bij de begroting 2025
De informatievoorschriften (Iv3-indeling) van het Rijk zijn de basis voor de begroting en jaarrekening. Hierin worden verplichte taakvelden aangegeven waarop de gemeenten de lasten en baten dienen te verantwoorden. De gemeente Heemstede rapporteert in de begroting en rekening aan de raad binnen de programma's op basis van deze taakvelden. De taakvelden zijn in de begroting 2025 gewijzigd ten opzichte van 2024. Het besluit begroting en verantwoording (BBV) schrijft voor dat de lasten en baten uit de jaarrekening 2024 gepresenteerd moeten worden zoals deze door de raad zijn vastgesteld. In de jaarrekening 2024 is nog sprake van de oude Iv3-indeling waardoor de vergelijking met de begroting 2025 & 2026 niet per taakveld mogelijk is. Dit betreft de taakvelden;
Oude taakvelden in de jaarrekening 2024;
- 6.2; Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
- 6.6; Maatwerkvoorzieningen (WMO)
- 6.71A; Hulp bij het huishouden (WMO)
- 6.71B; Begeleiding (WMO)
- 6.71C: Dagbesteding (WMO)
- 6.71D; Overige maatwerkarrangementen (WMO)
- 6.72A; Jeugdhulp begeleiding
- 6.72B; Jeugdhulp behandeling
Nieuwe taakvelden vanaf de begroting 2025:
- 6.21; Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
- 6.22; Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
- 6.60; Hulpmiddelen en diensten (WMO)
- 6.711; Huishoudelijke hulp (WMO)
- 6.712: Begeleiding (WMO)
- 6.713:;Dagbesteding (WMO)
- 6.714; Overige maatwerkarrangementen (WMO)
- 6.752; Jeugdhulp ambulant regionaal
- 6.753; Jeugdhulp ambulant landelijk
- 6.762; Jeugdhulp met verblijf regionaal
- 6.791; PGB WMO
- 6.792; PGB Jeugd
- 6.811; Beschermd Wonen
- 6.821; Jeugdbescherming
- 6.822; Jeugdreclassering
- 6.92; Coördinatiekosten en beleid Jeugd
Lasten
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 391.000. Dit komt door:
- Het nog niet in de begroting van 2025 opgenomen lasten en baten voor de uitvoering van het integraal zorgakkoord. Per saldo is dit, tijdens het opstellen van de begroting 2026, een nadeel van € 70.000. Bij de najaarsnota 2025 worden zowel de lasten als baten in de begroting van 2025 verwerkt. Dit is een budgettair neutrale wijziging;
- Een nadeel van € 35.000 door het incidenteel vrijvallen van de subsidie van een zorgverlener in begrotingsjaar 2025. Vanaf 2026 is bij de kadernota 2026 -2029 voorgesteld dit budget in te zetten voor de structurele voortzetting van de Herstelacademie op Plein1;
- De indexering van subsidies aan maatschappelijk organisaties. Een nadeel van € 71.000;
- Een nadeel van € 75.000 vanwege de voortzetting van Kom in Mijn Tuin (KIMT) door WIJ Heemstede. In de kadernota 2026 -2029 is voor de jaren 2026 tot en met 2028 incidenteel budget opgenomen om te onderzoeken of het voortzetten van KIMT door WIJ Heemstede een gewenst resultaat oplevert;
- Een geactualiseerde verdeling van de salarislasten. Een nadeel van € 124.000. In de paragraaf Bedrijfsvoering worden de salarislasten nader toegelicht;
- Overige kleine afwijkingen van € 14.000 nadelig.
Taakveld 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorziening WMO
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 35.000. Dit komt door:
- De indexering van subsidies aan maatschappelijke organisaties en door de actualisatie van de verdeling van de salarislasten. Een nadeel van € 35.000.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 53.000. Dit komt door:
- Een nadeel van € 41.000 op de salarislasten vanwege de indexering van salarislasten en actualisatie van de verdeling van de salarislasten.
- Overige kleine afwijkingen van € 12.000 nadelig
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 70.000. Dit komt door:
- Een voordeel op de lasten van beschut werk van Spaarne Werkt. Bij de kadernota 2026-2029 zijn de tekorten binnen SpaarneWerkt verplaatst van taakveld 6.5 naar taakveld 6.4. Dit zorgt voor een afname van de lasten op dit taakveld.
Taakveld 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 30.000. Dit komt door:
- De indexering van de budgetten voor woon- en vervoersvoorzieningen. Een totaal nadeel van € 56.000.
- Een voordeel van € 93.000 omdat het loket van de gemeente Bloemendaal vanaf 2025 is uitgetreden uit de IASZ. Dit zorgt ook voor een afname in de inkomsten.
- Overige nadelen van in totaal € 7.000.
Taakveld 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)
Het nadeel op dit taakveld bedraagt €72.000. Dit komt door:
- Een voordeel van € 55.000 omdat het loket van de gemeente Bloemendaal vanaf 2025 is uitgetreden uit de IASZ. Dit zorgt ook voor een afname in de inkomsten.
- De indexering van de budgetten voor huishoudelijke ondersteuning. Een totaal nadeel van € 127.000.
Taakveld 6.712 Begeleiding (WMO)
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 95.000. Dit komt door:
- Een voordeel van € 36.000 omdat het loket van de gemeente Bloemendaal vanaf 2025 is uitgetreden uit de IASZ. Dit zorgt ook voor een afname in de inkomsten.
- De indexering van het budget voor de individuele begeleiding. Een nadeel van € 46.000;
- Een nadeel van € 84.000 vanwege de indexatie van de Wmo gerelateerde (budget)subsidies aan diverse maatschappelijke organisaties;
- Overige kleine afwijkingen van € 1.000 nadelig
Taakveld 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 186.000. Dit komt door:
- Een voordeel van € 78.000. Bij de voorjaarsnota 2025 is incidenteel budget toegekend voor het treffen van een noodvoorziening voor een zorgaanbieder met betrekking tot jeugdhulp.
- De regionale verdeelsystematiek op basis van 'gewogen zorgzwaarte'. Door het ingroei pad stijgt in de begroting 2026 het aandeel van Heemstede in de totale lumpsumfinanciering met € 106.000. Dit bedrag wordt over meerdere taakvelden verdeeld. Op dit taakveld zorgt de nieuwe verdeelsystematiek voor een nadeel van € 84.000;
- De indexering van het regionale ambulante jeugdhulpbudget met € 160.000;
- Overige kleine afwijkingen van € 20.000 nadelig.
Taakveld 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 39.000. Dit komt door:
- De indexering van het jeugdhulpbudget. Een nadeel van € 25.000;
- De regionale verdeelsystematiek op basis van 'gewogen zorgzwaarte'. Door het ingroei pad stijgt in de begroting 2026 het aandeel van Heemstede in de totale lumpsumfinanciering met € 106.000. Dit bedrag wordt over meerdere taakvelden verdeeld. Op dit taakveld zorgt de nieuwe verdeelsystematiek voor een nadeel van € 14.000;
Baten
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 874.000. Dit komt door:
- In de meerjarenbegroting is gekozen om de ontvangsten vanuit de bekostigingsregeling ontheemden Oekraïne met het voorzichtigheidsprincipe te begroting, omdat de te ontvangen bedragen niet meerjarig vastgesteld zijn. In 2026 is hierdoor € 855.000 minder aan ontvangsten vanuit het Rijk begroot dan in 2025, omdat er in 2025 zekerheid is over de hogere te ontvangen bedragen;
- Overige kleine afwijkingen van € 19.000 nadelig.
Taakveld 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 48.000. Dit komt door:
- Een nadeel van € 48.000 omdat het loket van de gemeente Bloemendaal vanaf 2025 is uitgetreden uit de IASZ. Dit zorgt ook voor een afname in de lasten.
Taakveld 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 44.000. Dit komt door:
- Een nadeel van € 44.000 omdat het loket van de gemeente Bloemendaal vanaf 2025 is uitgetreden uit de IASZ. Dit zorgt ook voor een afname in de lasten.
Mutaties reserves
Taakveld 0.10 Storting in de reserves
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 959.000. Dit komt door:
- Een voordeel van € 939.000 door een lagere storting in de reserve opvang aandachtsgroepen in de begroting van 2026. Het overschot aan ontvangen middelen wordt toegevoegd aan de reserve overeenkomstig de nota reserves en voorzieningen. In 2025 wordt een overschot vanuit de bekostigingsregeling ontheemden Oekraïne verwacht. In de meerjarenbegroting 2026 -2029 wordt vanuit het voorzichtigheidsprincipe hier geen rekening mee gehouden;
- Vanwege een afname het tekort op de bijstandslasten is er een lagere storting in de reserve BUIG nodig. Dit zorgt voor een voordeel van € 20.000.
Taakveld 0.10 Onttrekking aan de reserves
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 1.337.000 Dit komt door:
- Vanwege een afname het tekort op de bijstandslasten is er een lagere storting in de reserve BUIG nodig. Dit zorgt voor een nadeel van € 24.000;
- De beëindiging van de reserve sociaal domein in 2025. Tijdens de bespreking van de voorjaarsnota 2025 is een amendement om de reserve sociaal domein te beëindigen aangenomen. De reserve sociaal domein is beëindigd en het resterende bedrag van € 1.087.000 is teruggestort in de algemene reserve. Een nadeel in vergelijking met de begroting 2026;
- Een nadeel van € 215.000 doordat in de begroting 2025 de reeds besloten onttrekkingen aan de reserve sociaal domein nog in de begroting van 2025 zijn verwerkt. Naar aanleiding van het amendement om de reserve sociaal domein te beëindigen worden deze onttrekkingen bij de najaarsnota 2025 beëindigd en wordt een alternatief dekkingsvoorstel ter besluitvorming voorgelegd. In de meerjarenbegroting zijn deze onttrekkingen al beëindigd. Tijdens het opstellen van de begroting 2026 zorgt dit voor een nadeel van € 215.000;
- Het wegvallen van de onttrekking aan de reserve opvang aandachtsgroepen voor statushouders aan het werk in de begroting van 2026 (€ 50.000), de opgenomen onttrekking aan de reserve opvang aandachtsgroepen ter dekking van een gedeelte van de subsidie aan WIJ Heemstede voor de voortzetting van Kom in Mijn Tuin (€ 25.000) en de opgenomen onttrekking aan de reserve opvang aandachtsgroepen ter dekking van een gedeelte van het negatieve exploitatieresultaat voor de exploitatie van de flexwoningen op de Glipperweg. Per saldo een nadeel van € 11.000.
