Programma 9 Raad

Wat gaan we daarvoor doen

Het organiseren van commissie- en raadsvergaderingen en besluitvorming door de raad en bijzondere commissies.

  • Het voorbereiden, adviseren en na besluitvorming het verwerken van de besluiten van de raad: Initiatieven, vragen, toezeggingen, moties en amendementen.
  • Het faciliteren en coachen van raad, fracties en raadsleden bij hun dagelijkse werk (vraagbaakfunctie).
  • Het informeren van de samenleving over de rol, besluiten en werkzaamheden van de gemeenteraad via raadscommunicatie.
  • De rekenkamer onderzoekt het gevoerde beleid op doelmatigheid en doeltreffendheid en adviseert de raad naar aanleiding van de bevindingen.
  • De accountant onderzoekt de programmarekeningen en het door het college gevoerde financiële beheer en adviseert de raad naar aanleiding van het onderzoeksrapport.
  • Burgerzaal en publiekshal moderniseren. Eind 2025 worden scenario’s op hoofdlijnen voorgelegd aan de gemeenteraad om te komen tot een kwaliteitsslag ten aanzien van de raadszaal en de publiekshal. Op grond daarvan zal in 2026 een aanbestedingstraject doorlopen worden. Deze ruimten zijn inmiddels 15 jaar oud en sluiten niet meer aan bij de huidige gebruikswensen. Op basis van een ruwe schatting is de indicatie voor dit budget € 300.000. Deze last is nog niet opgenomen in de begroting 2026-2029 vanwege het ontbreken van offertes. Gewenste oplevering is in het 3e kwartaal van 2026.
  • Het aanbieden van een inwerkprogramma aan nieuwe raadsleden. Op 18 maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Op 31 maart 2026 treden de zittende raadsleden af waarna op 1 april 2026 de eerste raadsvergadering in nieuwe samenstelling op de agenda staat.
  • Werven en installeren van nieuwe rekenkamerleden. Alle huidige leden van de Rekenkamer hebben aangegeven uiterlijk eind 2025 af te willen treden. De rekenkamerleden worden benoemd voor een periode van zes jaar.
Deze pagina is gebouwd op 12/09/2025 11:38:38 met de export van 12/09/2025 11:34:12