Leefbaarheid en bereikbaarheid
Regionaal onderzoek naar de N201 en overige regionale wegen
In 2025 is de verkeersdruk en de knelpunten op de N201 in regionaal verband verder onderzocht, in lijn met de motie 'Meters maken met mobiliteit'. Binnen de kaders van de Samenwerkingsagenda Zuid-Kennemerland–Haarlemmermeer zijn de huidige en toekomstige situatie van het regionale wegennet in kaart gebracht, inclusief mogelijke oplossingen voor de geconstateerde knelpunten. In 2026 worden deze oplossingen uitgewerkt en waar mogelijk al geïmplementeerd. We actualiseren ons mobiliteitsbeleid met het STOMP-principe om de oversteekbaarheid en leefbaarheid rond de N201 te verbeteren en haken aan bij de uitwerking van mogelijke bovenregionale oplossingen om verkeerscongestie tegen te gaan.
Project Bereikbaarheid Kust
We bieden meer alternatief vervoer aan voor het strandverkeer via het project Bereikbaarheid Kust, in samenwerking met de GR-Bereikbaarheid en de Provincie. Hiervoor leggen we doorfietsroutes aan naar de kust. We faciliteren in een gezamenlijk project de uitwerking van een P+R-locatie en aansluitende pendelbussen naar de kust zodat dit verkeer niet meer door Heemstede hoeft te rijden.
Vrachtcirculatieplan
We implementeren een vrachtcirculatieplan om vrachtverkeer zo veel mogelijk over daar voor best geschikte wegen te laten rijden en overlast in het dorp te verminderen.
Implementatie Parkeervisie
We implementeren de Parkeervisie om parkeeroverlast in Heemstede te verminderen.
Verkeersveiligheid
Prioriteit voor langzaam verkeer
We zetten in op een prioritering voor wandelaars en fietsers volgens het STOMP-principe. Kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en ouderen, lopen meer risico in het verkeer. Bij het (her)ontwerpen van wegen in Heemstede houden we hier rekening mee, met extra aandacht voor het verbeteren van oversteekplaatsen bij scholen, fietsroutes en publieke gebouwen.
Samen naar 30 km/uur
In 2026 gaan we verder met het implementeren van de geplande afwaardering van een aantal wegen in Heemstede naar 30 km/uur. We kijken of en hoe er maatregelen nodig zijn om deze afwaardering verkeersveilig uit te voeren. Er wordt tegelijkertijd met de begroting een voorstel voorgelegd voor de uitvoering
Verkeersmaatregelen
We besteden extra aandacht aan wegen die volgens actueel geldende CROW-richtlijnen of uit onze beschikbare ongevallendata het meest een risico vormen. We pakken versneld maatregelen op om deze aandachtswegen te verbeteren, en proberen tegelijkertijd dit zo goed mogelijk te combineren met gepland onderhoud om kosten en de overlast van werkzaamheden te verminderen.
Stimuleren duurzame mobiliteit
Doorfietsroutes
Heemstede neemt actief deel aan het regionale project Doorfietsroutes. In samenwerking met de Provincie en de GR Bereikbaarheid werken we aan het verbeteren van deze fietsroutes in de regio. We treffen in 2026 voorbereidingen om een doorfietsroute naar de kust te realiseren in samenwerking met de Provincie en de GR-gemeenten.
Deelmobiliteit
We gaan verder met het onderzoeken naar de mogelijkheden om (meer) deelmobiliteit te realiseren. Dit doen we in samenwerking met de Provincie en in lijn met het provinciaal Regionaal Mobiliteit Programma (RMP). We kijken of het stationsgebied kansrijk is om als mobiliteitshub verschillende vormen van deelmobiliteit te accommoderen.
Laadnetwerk
Ook in 2026 blijven we ons inzetten voor een versnelde uitbreiding van het aantal openbare laadpalen. Daarnaast verkennen we alternatieve laadoplossingen en haken we aan bij actuele technologische ontwikkelingen rondom elektrisch laden.
Hoogwaardig openbaar vervoer
Verder kijken we naar overige lokale lijnen en hoe we deze kunnen verbeteren. De aankomende nieuwe concessie Noord-Holland Noordwest biedt hierin kansen. We trekken binnen de GR-Bereikbaarheid samen op om in de gunningscriteria voor de nieuwe vervoerder verbeteringen voor het busvervoer in Heemstede en de regio door te laten voeren.
We gaan in 2026 in samenwerking met de GR-Bereikbaarheid gemeenten en de Provincie onderzoeken hoe we het beste een Bus Rapid Transit systeem in de regio kunnen implementeren. Hiervoor is ook de komst van het nieuwe busstation Haarlem Nieuw-Zuid essentieel. De inzet is om op termijn via het Bus Rapid Transit systeem Heemstede rechtstreeks verbinden met Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Zuid en Schiphol.
Bij het bepalen van de concessie eisen heeft de GR-regio ook een propositie toegevoegd om in de lijnenstructuur rekening te houden met HOV en het zo veel mogelijk toevoegen van ontbrekende schakels.
Een goed onderhouden duurzame openbare ruimte
Beheerplan wegen
Het Beheerplan Wegen wordt voor de periode 2026 – 2029 geactualiseerd. In het nieuwe beheerplan zullen de activiteiten voor groot onderhoud van de komende jaren inzichtelijk worden. In het nieuwe beheerplan wordt uitgegaan van onderhoud op basis van kwaliteitsniveau B.
Onderhoud bruggen en beschoeiingen
Voor veel bruggen geldt dat de constructies oud zijn en de belastingen vanwege het verkeer sterk is toegenomen. Ook bij de beschoeiingen zien wij een toename in gaten en lekkages. Op basis van inspecties is het Beheerplan bruggen en beschoeiingen 2026-2030 opgesteld. Het groot onderhoud van de havens valt hier ook onder.
Vervangen bruggen
In 2026 zijn we bezig met de vervanging van de volgende bruggen:
- Amstelbrug: de vervanging wordt van 2025 doorgeschoven naar 2026;
- Blauwe brug: de realisatie van de brug is gepland in 2027;
- Walvisbrug: in 2025 is bij inspectie van de Walvisbrug gebleken dat vervanging noodzakelijk is. De vervanging van de brug staat voor eind 2025/ begin 2026 gepland;
- Brug Prinsenlaan: in 2025 is bij inspectie van de brug bij de Prinsenlaan over de Glipper Zandvaart gebleken dat vervanging noodzakelijk is. De vervanging van de brug staat voor 2026 gepland;
- Manpads(fiets)brug: de vervanging van de Manpadsbrug wordt in samenhang bekeken met de ontwikkeling(en) in het Manpadslaangebied.
Vervangen beschoeiingen
Het beheerplan bruggen en beschoeiingen wordt voor de periode 2026-2030 geactualiseerd. In het nieuwe beheerplan zal de benodigde vervangingen en het onderhoud inzichtelijk worden.
Beheer openbare verlichting
Voor het onderhoud en de vervanging van openbare verlichting is het beleidsplan Openbare Verlichting 2023-2027 vastgesteld. We prioriteren het aanbrengen van LED verlichting waar mogelijk in combinatie met het reguliere onderhoud.
Beheer watergangen
Het Baggerplan wordt voor de periode 2025-2034 geactualiseerd. In het nieuwe beheerplan zal de benodigde baggeropgave inzichtelijk worden.
