plus = nadeel, min = voordeel | ||||||||
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | |||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Lasten | 22.335 | 23.816 | 22.590 | 24.373 | 26.172 | 27.609 | ||
Baten | -64.584 | -65.957 | -67.392 | -68.689 | -68.905 | -70.647 | ||
Saldo van baten en lasten | -42.249 | -42.141 | -44.802 | -44.316 | -42.734 | -43.038 | ||
Storting in reserve | 4.755 | 2.220 | 230 | 187 | 43 | 151 | ||
Onttrekking aan reserve | -2.357 | -1.312 | -820 | -756 | -627 | -624 | ||
Mutatie reserves | 2.398 | 908 | -590 | -569 | -584 | -473 | ||
Saldo | -39.851 | -41.233 | -45.392 | -44.885 | -43.317 | -43.511 | ||
plus = nadeel, min = voordeel | |||||||||
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | ||||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
Lasten | per taakveld | ||||||||
0.1 | Bestuur | 2.025 | 1.211 | 1.188 | 1.188 | 1.188 | 1.188 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0.2 | Burgerzaken | 1.095 | 989 | 1.022 | 1.022 | 1.020 | 980 | ||
0.4 | Overhead | 18.294 | 20.324 | 19.087 | 18.933 | 18.804 | 18.934 | ||
0.5 | Treasury | 115 | 188 | -3 | 12 | 7 | -27 | ||
0.61 | OZB woningen | 570 | 591 | 614 | 614 | 614 | 614 | ||
0.64 | Belastingen overig | 5 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 106 | 98 | 101 | 101 | 101 | 101 | ||
0.8 | Overige baten en lasten | 126 | 404 | 570 | 2.491 | 4.426 | 5.807 | ||
Subtotaal | Lasten | 22.335 | 23.816 | 22.590 | 24.373 | 26.172 | 27.609 | ||
Baten | per taakveld | ||||||||
0.1 | Bestuur | -127 | -187 | -193 | -193 | -193 | -193 | ||
0.2 | Burgerzaken | -662 | -569 | -604 | -604 | -599 | -519 | ||
0.4 | Overhead | -6.434 | -6.938 | -6.405 | -6.338 | -6.277 | -6.340 | ||
0.5 | Treasury | -1.363 | -1.180 | -1.234 | -1.283 | -1.282 | -1.282 | ||
0.61 | OZB woningen | -6.739 | -7.091 | -7.332 | -7.332 | -7.332 | -7.332 | ||
0.62 | OZB niet-woningen | -1.644 | -1.701 | -1.759 | -1.759 | -1.759 | -1.759 | ||
0.63 | Parkeerbelasting | -876 | -934 | -962 | -962 | -962 | -962 | ||
0.64 | Belastingen overig | -165 | -260 | -290 | -290 | -290 | -290 | ||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -46.251 | -47.098 | -48.613 | -49.928 | -50.212 | -51.970 | ||
0.8 | Overige baten en lasten | -324 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal | Baten | -64.584 | -65.957 | -67.392 | -68.689 | -68.905 | -70.647 | ||
Saldo van baten en lasten | -42.249 | -42.141 | -44.802 | -44.316 | -42.734 | -43.038 | |||
Mutatie reserves
Storting in reserve | 4.755 | 2.220 | 230 | 187 | 43 | 151 | |
Onttrekking aan reserve | -2.357 | -1.312 | -820 | -756 | -627 | -624 | |
Mutatie reserves | 2.398 | 908 | -590 | -569 | -584 | -473 | |
Resultaat programma | -39.851 | -41.233 | -45.392 | -44.885 | -43.317 | -43.511 | |
Toelichting
Lasten
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 33.000. Dit wordt veroorzaakt door:
- Door de indexering van de salarislasten ontstaat er een nadeel van € 24.000.
- Overige kleine nadelen van € 9.000.
Taakveld 0.4 Overhead
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 1.237.000. Dit wordt veroorzaakt door:
- er wordt minder toegerekend aan salarislasten aan de functie werfbaas. Hierop ontstaat een voordeel van € 57.000. Gemeentebreed wordt dit bedrag wel toegerekend aan de andere functies van openbare ruimte zodat dit een budgettair neutraal verschil is;
- In de begroting 2025 is bij het secretariaat per abuis een vacature extra geraamd. Dit wordt hersteld in de najaarsnota 2025 maar leidt ten opzichte van de begroting 2026 tot een voordeel van € 96.000;
- Ten opzichte van 2025 komt het meerjarig vervangingsplan ICT € 1.500.000 lager uit onder meer doordat de kosten van de versnelde outsourcing vervallen. Dit is een voordeel;
- nadeel op begroting GR BV door onder meer verhoging van de kosten voor werving en selectie en het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO. Per saldo stijgen de kosten met € 188.000 ten opzichte van 2025;
- Het raamcontract met de huisadvocaat valt € 49.000 hoger uit (besluit kadernota 2026-2029). Dit is een nadeel;
- De indexatie van de salarislasten bedraagt € 179.000. Dit is een nadeel ten opzichte van de begroting 2025.
Taakveld 0.5 Treasury
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 191.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er in 2025 een nieuwe langlopende geldlening is aangetrokken (€ 6.000.000) waarvan de rente nog niet in 2025 is geboekt.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 166.000. Dit wordt veroorzaakt door:
- Het volledig inzetten van de stelpost voor loonprijsindexatie in 2026. In 2025 staat er nog € 179.000 op die stelpost, wat zorgt voor een voordeel.
- De stelpost voor demping terugval gemeentefonds die bij de Meicirculaire 2025 geoormerkt is voor stijgende lasten binnen de WMO.
- Overige kleine voordelen van € 5.000.
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 1.990.000. Dit wordt veroorzaakt door:
- Er wordt in 2026 € 1.382.000 minder in de algemene reserve gestort dan in 2025. Dit leidt tot een voordeel. De storting in 2025 bestond uit de overheveling van de reserve sociaal domein in de algemene reserve (€ 1,08 miljoen) en de terugstorting van € 295.000 uit de reserve energietransitie;
- Ten opzichte van 2025 wordt er € 609.000 minder in de reserve meerjarig vervangingsplan GR DIT gestort. Dit is een voordeel. Maar omdat ditzelfde bedrag ook minder wordt onttrokken (zie de baten onder dit taakveld) is de mutatie in de begroting als geheel budgettair neutraal.
Baten
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 35.000. Dit wordt veroorzaakt door het verhogen en indexeren van de legestarieven van burgerzaken. Dit wordt tevens toegelicht in paragraaf 1) Lokale heffingen.
Taakveld 0.4 Overhead
Het nadeel op dit taakveld bedraagt € 533.000. Dit wordt veroorzaakt door:
- De GR DIT heeft ten opzichte van 2025 € 1.500.000 minder aan lasten. De bijdrage van Bloemendaal aan de GR DIT valt ten opzichte van 2025 in 2026 dan ook lager uit met € 690.000 (de inwonerbijdrage van 46$ x € 1.500.000), Dit is een nadeel ten opzichte van 2025;
- De bijdrage aan de GR BV valt hoger uit doordat de lasten stijgen ten opzichte van de begroting 2025. In totaal gaat het om € 188.000 voor Heemstede (56%) maar voor de gehele GR BV is dat 348.000.De bijdrage van Bloemendaal aan de GR komt dus ook hoger uit en bedraagt € 160.000 (46% van € 348.000). Dit is een voordeel ten opzichte van de begroting 2025.
Taakveld 0.5 Treasury
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 54.000.
- Er wordt bij Stedin € 189.000 meer dividend geraamd in 2026 en € 20.000 bij de BNG en Meerlanden. Dit is een voordeel van € 209.000;
- Hier tegenover staat een daling van geraamde rentebaten van € 155.000.
Taakveld 0.61 OZB woningen
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 241.000. De oorzaak hiervan is de indexatie van de OZB baten zoals deze in de kadernota van 2026 - 2029 is doorgevoerd.
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 58.000. Dit voordeel ontstaat door € 34.000 aan eigendom van niet-woningen en voor € 24.000 aan gebruik van niet-woningen. De oorzaak is de indexatie van de OZB baten zoals deze de kadernota van 2026 - 2029 is doorgevoerd.
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 29.000. Dit voordeel ontstaat voor € 23.000 door prijsindexatie van parkeergelden en boetes. Het overige voordeel ontstaat vanuit een toename in aantal.
Taakveld 0.64 Belastingen overige
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 30.000. Dit voordeel ontstaat door € 27.000 aan precario, pachtopbrengsten gemeentelijk grond.
Overige verschillen met een nadeel van € 3.000.
Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen Gemeentefonds
Het voordeel op dit taakveld bedraagt € 1.515.000. Dit ontstaat door:
- Een nadeel op de algemene uitkering van € 320.000 vanwege een stijging van de WOZ waarden.
- Mutaties in de uitkeringsfactor zorgen voor een voordeel van € 1.161.000. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan loon-en prijsontwikkelingen en volumeontwikkeling.
- Wijzigingen in de hoogte van de Heemsteedse maatstaven en de maatstaafgewichten. Dit zorgt voor een voor een voordeel van € 1.021.000.
- Bij de decembercirculaire 2024 zijn er incidentele voordelen in 2025 door wijzigingen in de begrotingsjaren 2022 t/m 2024. Dit zorgt voor een nadeel van € 61.000.
- Het verlagen van de stelpost BCF zorgt voor een nadeel van € 270.000.
- Overige nadelen van in totaal € 16.000.
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
Het nadeel op dit taakveld van € 492.000. Dit ontstaat door:
- Ten opzichte van 2025 wordt er € 117.000 minder onttrokken voor de aanvulling van de reserve BUIG. Dit is een voordeel;
- Ten opzichte van 2025 wordt er € 609.000 minder onttrokken aan de reserve Meerjarig Vervangingsplan. Dit is een nadeel.Maar omdat ditzelfde bedrag ook minder wordt gestort (zie de lasten onder dit taakveld) is de mutatie in de begroting als geheel budgettair neutraal.
